Privéarchief van Henry en Louise Le Bœuf

De Koning Boudewijnstichting kon dankzij het Fonds Marie-Jeanne Dauchy het privéarchief van Henry en Louise Le Bœuf aankopen, op initiatief van Bozar en KBR. Deze actie sluit perfect aan bij de missie van het Fonds, dat zich inzet voor het Brusselse culturele erfgoed. De documenten werden zorgvuldig ondergebracht bij KBR, die alle stukken zal bewaren, bestuderen en valoriseren.

Een venster op de Belgische muziekgeschiedenis

Het archief bevat onder meer de uitgebreide briefwisseling tussen Henry Le Bœuf (1874-1935) en zijn echtgenote Louise Thys, alsook brieven die hij van kunstenaars en koningin Elisabeth - met wie hij bevriend was - had gekregen. Daarnaast telt het archief – al dan niet gepubliceerde – handgeschreven teksten over muziek, diverse iconografische documenten en een album dat ter gelegenheid van het eerbetoon aan Henry Le Bœuf op 2 mei 1926 werd samengesteld. In dit album staan de handtekeningen van de leden van de Stichting Henry Le Bœuf die toen werd opgericht, alsook handgeschreven bijdragen van grote componisten zoals Paul Dukas, Joseph Jongen, Darius Milhaud, Maurice Ravel, Sergei Prokofiev, Francis Poulenc en Arthur Honegger.

Henry Le Bœuf

Het is geen toeval dat de grote concertzaal van Bozar, waar de finales van de Koningin Elisabethwedstrijd plaatsvinden, de naam van deze bekende Brusselaar draagt. Deze advocaat van opleiding, muziekliefhebber en occasionele pianist was muziekcriticus en lid (of zelfs oprichter) van verschillende organen, zoals het Dispensarium van de Kunstenaars (1915) en de toezichthoudende commissie van het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel (1919). In 1919 nam hij de leiding over van de Concerts Populaires, waarbij hij het koor César Franck (1922) oprichtte. Als stichtend lid van het Paleis voor Schone Kunsten van Brussel in 1922 bleef hij een drijvende kracht achter dit initiatief en gedelegeerd bestuurder tot aan zijn overlijden in 1935. In 1927 richtte hij er de Filharmonische Vereniging op.

Samenwerking tussen de KBS, KBR en Bozar

Dankzij deze uitzonderlijke aankoop kunnen we onze kennis van de culturele geschiedenis van België van eind 19e eeuw tot vlak voor de Eerste Wereldoorlog uitdiepen. Bovendien werpt het archief een nieuw licht op het ontstaan en de beginperiode van het Paleis voor Schone Kunsten-Bozar en zijn nevenorganisaties (vooral de Filharmonische Vereniging), maar ook het Nationaal Orkest van België (Belgian National Orchestra). Deze aankoop versterkt ook de samenwerking die KBR en Bozar sinds 2023 hebben rond de muziekbibliotheek van de Stichting Henry Le Bœuf. Het onderzoekswerk naar de geschiedenis van deze bibliotheek – dat al onbekende partituren heeft opgeleverd – kan nu worden verdergezet.

Steun van het Fonds Marie-Jeanne Dauchy

Dankzij het Fonds Marie-Jeanne Dauchy blijft het privéarchief van Henry en Louise Le Bœuf bewaard én voor iedereen toegankelijk bij KBR. Deze aankoop sluit perfect aan bij de missie van het Fonds, namelijk de bewaring, conservatie, bescherming, restauratie en valorisatie van het Brussels cultureel erfgoed.