Erfgoeddag: cultureel erfgoed in de kijker

26 april 2019

Op zondag 28 april plaatsen meer dan 950 activiteiten erfgoed in de kijker. De ideale gelegenheid om in primeur kennis te maken met enkele recente aankopen, restauraties en evenementen van de Koning Boudewijnstichting.

De Koning Boudewijnstichting zet zich al jaren in voor het bewaren en beschermen van ons erfgoed. Recent werden enkele uitzonderlijke kunstwerken aangekocht en gerestaureerd. Op erfgoeddag kan u ze in primeur ontdekken. Mis daarnaast zeker ook niet de bijzondere tentoonstelling over de Lichterveldse accordeons: een voorbeeld van vakmanschap!

Zeldzame 18de-eeuwse juweelontwerpen in DIVA
Van 28 april tot 15 juni 2019 presenteert DIVA een uitzonderlijke reeks 18de-eeuwse juweelontwerpen toegeschreven aan L. Vander Cruycen. Een selectie van 6 unieke tekeningen wordt voor het eerst aan het publiek getoond. Ze werden aangekocht door het Fonds Léon Courtin- Marcelle Bouché, beheerd door de Koning Boudewijnstichting en in depot gegeven aan DIVA. Wim Nys, hoofd collectie en onderzoek DIVA: “In de Zuidelijke Nederlanden zijn er geen vergelijkbare tekeningen voor 18de-eeuwse juwelen bekend, wat deze reeks ontwerpen uiterst zeldzaam maakt.

Designmuseum Gent toont nieuwe aanwinst van Jules Wabbes en gerestaureerde meubels van Hoste, Van de Velde en Hendrickx
Het Fonds Léon-Courtin Marcelle Bouché zet zich in voor de bescherming van ons erfgoed. Dat doet het door kunstwerken aan te kopen, maar ook door het financieren van restauraties, publicaties en andere projecten. Recent steunde het Fonds de aankoop van een bijzonder bureaumeubel van Jules Wabbes en de restauratie van drie meubelensembles van Henry Van de Velde, Huib Hoste en Alfred Hendrickx die te zien waren in het Huis van de Provincie Antwerpen op Expo 58. Op Erfgoeddag kunt u deze prachtige stukken in primeur bewonderen én kunt u daarenboven een lezing volgen van de meester-restaurateurs.

Het Lichtervelds accordeon: een voorbeeld van vakmanschap!
De accordeonfabriek Callewaert maakte van 1890 tot 1940 accordeons die tot ver buiten de landsgrenzen gekend waren. Op Erfgoeddag worden in het gemeentehuis een 20-tal exemplaren tentoongesteld die in particulier bezit zijn. De tentoonstelling wordt gesteund door het recent bij de Koning Boudewijnstichting opgerichte Fonds Lionel Vandeputte dat het muzikaal erfgoed in West-Vlaanderen wil beschermen en zich inzet voor het behoud van oude muziekinstrumenten gelinkt aan de Vlaamse volksfeesten, kermiscultuur en folklore. Te bezichtigen tot 10 mei 2019.

Studenten aan zet: tentoonstelling ‘Straf en misdaad’
In de Artes Universiteitsbibliotheek in Leuven organiseren Archeologiestudenten van de KULeuven de tentoonstelling ‘Straf en misdaad’. Aan de hand van verschillende sleutelpersonen wordt het verhaal vertolkt van mensen die gestraft werden, straffen uitspraken, mishandelden of mishandeld werden. De Koning Boudewijnstichting steunt het project en geeft er verschillende werken uit haar collectie in bruikleen. Ontdek er wat de briefwisseling tussen Georges Simenon en Raymond Ziza, en de bijlen uit het bronsdepot van Heppeneert met elkaar gemeen hebben. Nog tot 30 mei 2019.

Op zondag 28 april kan u in Vlaanderen en Brussel terecht voor een verrassend en veelzijdig erfgoedaanbod. Meer dan 950 gratis activiteiten plaatsen ons cultureel erfgoed in de kijker.