Vlinderfiguurtje

Dit gracieuze miniatuurbeeldje met vlindervleugels van Philippe Wolfers valt op door de perfecte beheersing van bijzonder complexe technieken. Dankzij de aankoop door het Fonds Christian Bauwens en het Fonds Charles Vreeken kan het Museum Kunst & Geschiedenis zijn bestaande collectie aanvullen met deze creatie van Wolfers en illustreren hoe de stijl van deze grote Belgische kunstenaar en edelsmid evolueerde.

Perfecte beheersing van verschillende technieken

Philippe Wolfers (1858-1929), icoon van de Belgische art nouveau, maakte een prachtig miniatuurbeeldje voor deze hanger. Het beeldje bestaat uit een naakte figuur in kornalijn met gouden vlindervleugels op een opaal. Het gebruik van gewone email en email ‘plique-à-jour’ (vensteremail) op de vleugels, in combinatie met edelstenen en halfedelstenen, geeft het juweel kleur en elegantie. Dit juweel luidt een nieuwe creatieve fase van de kunstenaar in. Vanaf dat moment zal de edelsmid ook als beeldhouwer uitblinken. Dit Vlinderbeeldje behoort tot de tweede periode van Philippe Wolfers. De juwelen van Philippe Wolfers kunnen qua stijl in twee groepen worden ingedeeld. De eerste groep, van 1897 tot circa 1900, is geïnspireerd op het symbolisme, met de hanger Medusa als zijn absolute meesterwerk. In de tweede groep, van 1900 tot 1907, maakt het symbolisme van de eerste periode plaats voor elegantie, waarbij de creaties getuigen van een sublieme beheersing van extreem complexe technieken.

Geïnspireerd door René Lalique

Philippe Wolfers nam in 1897 deel aan de Wereldtentoonstelling in Brussel. Hij stelde er zijn juwelen tentoon in indrukwekkende vitrinekasten, die hij ook zelf ontwierp. Daar ontdekte hij de innovatieve juwelen van René Lalique. Ze inspireerden hem om voortaan zelf ook unieke juwelen in art-nouveaustijl te creëren. Zo maakte hij in een periode van ongeveer 10 jaar een 130tal bijzondere juwelen, die internationaal bekroond werden voor hun uitzonderlijke artistieke en technische kwaliteit.

Bewaard in het Museum Kunst & Geschiedenis

Deze opmerkelijke Vlinderfiguurtje werd in 1903 verkocht tijdens een solotentoonstelling in Antwerpen, waar de kunstenaar alleen maar unieke stukken had gepresenteerd. Over de koper ontbreekt alle info. Pas in 1965 dook de hanger opnieuw op, tijdens de expo ‘Le Bijou 1900’ in het Solvayhuis. Het juweel was toen eigendom van de familie Wittamer-Descamps, eigenaars van het Solvayhuis en pioniers in het verzamelen van Belgische art nouveau. Later werd het juweel enkel nog in Japan tentoongesteld. Dankzij de aankoop door het Fonds Christian Bauwens en het Fonds Charles Vreeken zal het juweel een vaste plek krijgen in de prachtige Wolferswinkel in het Museum Kunst & Geschiedenis, naast de hanger Medusa en de Collectie Wolfers, die eerder al door de Stichting werden aangekocht. Daardoor is het nu mogelijk om de evolutie in de unieke creaties van de kunstenaar duidelijker te belichten.

Type: 
Juweel
Material / technique: 
Goud, email, diamant, robijn, smaragd, carneool, toermalijn, matrix opaal en parel
Dimensions: 
9,2 x 5,5 cm
Type of acquisition: 
Aankoop van het Fonds Christian Bauwens en het Fonds Charles Vreeken
Year of acquisition: 
2024
Depository institution: 
Museum Kunst & Geschiedenis, Brussel