Documentatiefonds Raoul Servais

Raoul Servais, een van de meest innovatieve Belgische filmmakers van de 20ste eeuw, schenkt zijn documentatiefonds aan de Koning Boudewijnstichting. Zijn grafische werken, cells, documentatiemateriaal en voorwerpen gebruikt voor zijn iconische films, blijven zo voor altijd bewaard en toegankelijk.

De Oostendse filmmaker Raoul Servais (°1 mei 1928) wordt beschouwd als de vader en de pionier van de animatiefilm in België en is tot op heden een inspiratiebron voor animatiefilmmakers wereldwijd. Hij sleepte talrijke prijzen in de wacht sleepte, waaronder in 1979 een Gouden Palm voor zijn kortfilm Harpya op het Internationaal Festival van Cannes, en richtte de eerste animatiefilmschool op in Gent (KASK), de allereerste op het Europese vasteland. Zijn wereldberoemde oeuvre telt 15 korte animatiefilms en één langspeelfilm. Zijn experimentele en creatieve geest uitte zich reeds op jonge leeftijd toen hij zijn eerste film realiseerde met behulp van een zelfgemaakte camera, ineengeknutseld door een leraar uit een sigarendoosje en wat speelgoedonderdelen. Hij vond ook zijn eigen filmtechniek uit, de Servaisgrafie, een combinatie van animatie en liveaction.

Servais is een echte autodidact in animatie. Hij studeerde Sierkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten te Gent, maar had een bijzondere passie voor de animatiefilm waarvoor er geen opleiding bestond. In 1960 werd hij er docent en richtte de opleiding Animatiefilm op.

Voor zijn films ging Servais steeds opzoek naar nieuwe of vernieuwende stijlen die bij de onderwerpen en scenario’s passen. De inhoud primeert en de grafische stijl wordt hieraan aangepast. Oorlog, macht, mysterie en politieke of sociaal geëngageerde boodschappen komen vaak terug in zijn films, maar telkens op een andere manier. Hij weet als geen ander humor, angst, droefheid en verlangen te combineren.

Om de nalatenschap van Raoul Servais te vrijwaren en onder de aandacht te brengen werd de vzw Fonds Raoul Servais opgericht en opende er in 2018 een Raoul Servais-vleugel in Mu.ZEE in Oostende. Daarnaast mocht de Koning Boudewijnstichting nu ook het documentatiefonds van deze veelzijdige filmregisseur en artiest verwelkomen. Zo schonk hij heel wat grafische werken, cells (celluloïden) en voorwerpen gebruikt voor zijn films aan de Stichting. Tot de schenking behoren een paar honderd originele tekeningen, geschilderde decors, maquettes, talrijke cells, fotografische documententatie, affiches en ander materiaal van een aantal van zijn bekende films, zoals Taxandria, Harpya, Nachtvlinders, Sirene, Pegasus, Operation X-70.

Belangrijk voor Raoul Servais is de vorming van studenten, de overdracht van kennis en ervaring. Nog steeds actief en creatief bezig, wenst hij met zijn schenking aan de Stichting de overdracht naar toekomstige generaties te blijven nastreven. De Stichting zal zich inzetten om dit boeiend filmpatrimonium blijvend te bewaren en publiek toegankelijk te maken.

Publicatie 'Raoul Servais. Tussen magie en realisme'

Publicatie 'Raoul Servais. Oorlogsherinneringen'