De Schaduw van de raaf

L’Ombre du corbeau (De Schaduw van de raaf) is het eerste echte grote verhaal van Didier Comès, een van de belangrijkste striptekenaars van de tweede helft van de 20ste eeuw. De strip werd eerst in 1976 gepubliceerd in het weekblad Tintin (Kuifje), en verscheen in 1981 in albumvorm bij uitgeverij Le Lombard. De broer en de twee zussen van de Belgische tekenaar schonken de originele platen in 2013 aan de Koning Boudewijnstichting, om zijn oeuvre te behoeden voor versnippering.

De Schaduw van de raaf gaat over de zwerftocht van Goetz von Berlichingen, een Duitse soldaat, tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hij overleeft een bombardement, raakt zijn eenheid kwijt en ontdekt een parallelle wereld die bevolkt wordt door bizarre personages. Algauw beseft hij dat zijn gastheren verschillende facetten van de dood belichamen en dat deze parallelle wereld een invloed heeft op de reële wereld.

Didier Comès kiest in dit verhaal voor een stijlaanpassing. Zo voert hij tal van grafische innovaties door, waarvan sommige een constante zullen blijven in zijn oeuvre. Alle tekstballonnen zijn bijvoorbeeld weggevallen. Deze afwezigheid van klanken en woorden is ook merkbaar in zijn later oeuvre. De zwart-witstrip wordt getekend om te worden ingekleurd en vertoont weinig arceringen en zwarte vlakken met Oost-Indische inkt. Op die manier lijkt de tekening bijna leeg.

Dit verhaal gaat over de zin van leven en dood. Die wordt onder meer gesymboliseerd door de zeer schaarse dialogen en onomatopeeën. Hij benadrukt ook de absurditeit van gewapende conflicten. De Schaduw van de raaf betekent ook een keerpunt in de thema’s die de auteur behandelt. Hij laat de sciencefictionwereld van Ergün de zwerver achter zich en kiest voor een surrealistisch universum. In dit boek verschijnen ook al elementen zoals raven en de Ardense wouden, die als een rode draad door zijn oeuvre lopen.

De publicatie, die in de eerste plaats als doel had meer lezers te werven voor het weekblad Tintin (Kuifje), heeft niet het verhoopte succes. Vandaar dat het blad aan Didier Comès vraagt om terug te keren naar een meer conventionele stijl. Die weigert echter en stopt enkele jaren met strips tekenen, tot in 1979 De dorpsgek van Schoonvergeten (Silence) verschijnt, zijn grootste succes.

Type: 
Striptekeningen
Type of acquisition: 
Schenking van de broer en de zussen van Didier Comès
Year of acquisition: 
2013
Depository institution: 
Musée en Piconrue, Bastenaken