Collectie Stroobant

De Koning Boudewijnstichting kreeg een collectie Franse sierkunsten uit de 18de eeuw, samengesteld door Jean-Pierre Stroobant de Saint-Eloy. Die verzamelde tijdens zijn leven het kostbare meubilair en de kunstwerken, en creëerde daarmee in zijn interieur een 18de-eeuwse sfeer. In de herfst van zijn leven schonk hij aan de Koning Boudewijnstichting de belangrijkste stukken uit zijn collectie. Op die manier stelde hij hun toekomst veilig.

Bij de aan de Stichting geschonken stukken vinden we meubelen en kunstwerken die al in 1997 tentoongesteld werden in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Schatten voor iedereen’. Het museum had voor de bezoekers een 18de-eeuws kabinet gereconstrueerd.

Als liefhebber van de 18de-eeuwse Franse sierkunsten verzamelde de collectioneur Franse meubelen in Louis XV- en Louis XVI-stijl. In de 18de eeuw luidt de Louis XV-stijl een trendbreuk in in de meubilairstijl. Die was onder Lodewijk XIV overweldigend, maar evolueert nu naar elegantie, verfijning en lichtheid. Het meubilair nodigt uit tot ontspanning en is afgestemd op de noden van het dagelijkse leven. De stoelen zijn handiger, de tafels makkelijker te verplaatsen, de bijzetmeubelen talrijker. De Louis XV-stijl wordt gekenmerkt door het gebruik van golvende lijnen en oosterse thema’s. Onder de geschonken stukken illustreert een secretaire ‘bonheur du jour’ perfect deze stijl.

Vanaf 1750 krijgen we een terugkeer naar het classicisme. De Transitiestijl en vervolgens de Louis XVI-stijl hechten veel belang aan symmetrie en rechte lijnen. Ook de natuur en het landelijk karakter worden een belangrijke trend, onder meer gelanceerd door koningin Marie-Antoinette. In de collectie vinden we verschillende voorwerpen die getuigen van dit neoclassicisme, zoals een commode met Jurande-keurmerk in Transitiestijl, een niervormig bureau in inlegwerk en een ovale ‘chiffonnière’-tafel. Daarnaast bevat de aan de Koning Boudewijnstichting geschonken collectie siervoorwerpen, zoals een pendule in biscuit en verguld brons uit de manufactuur van Locré, ovale portretten van de wettige koningskinderen van Louis XIV en Madame de Montespan en een kip in faience van Ferrières-la-Petite.

De verzameling omvat ook vaatwerk uit de 18de eeuw. Een schitterend servies ‘Lyres’ in porselein van Sèvres, een ontbijtkoffer die onder meer bestaat uit porselein van Sèvres en zilverwerk, een vijfdelig eenpersoonsservies in porselein van Sèvres, en een terrine met schaal uit de manufactuur van Ludwigsburg.

Dankzij de schenking van Jean-Pierre Stroobant de Saint-Eloy is deze unieke collectie gevrijwaard voor de toekomst en zal ze kunnen worden tentoongesteld aan het publiek. De Koning Boudewijnstichting betuigt haar grote dankbaarheid aan Jacqueline en Jean-Pierre Stroobant de Saint-Eloy en hun kinderen. Het Erfgoedteam van de Stichting is momenteel op zoek naar de meest geschikte plaatsen om de meubelen en kunstvoorwerpen in de beste omstandigheden te presenteren.