Het woonhuis van Armand Rassenfosse geeft zijn geheimen prijs

14 juni 2012

Op 8 en 9 september 2012 brengt de Waalse Open Monumentendag enkele prominente Belgen of buitenlanders voor het voetlicht die een niet-onaanzienlijke invloed hebben gehad op het leven van hun medeburgers.

De Luikse schilder en graveur Armand Rassenfosse (1862–1934) is een van die vooraanstaande figuren die zijn stempel heeft gedrukt op zijn tijd. Samen met Félicien Rops ontwikkelde hij een vernis mou-techniek, de zogenaamde ‘Ropsenfosse’, die een vernieuwende bijdrage aan de prentkunst heeft geleverd.

Zijn atelier en woonhuis aan de Rue Saint-Gilles nr. 366 in Luik werd in 1899 gebouwd door een andere bekende Luikenaar, zijn vriend architect Paul Jaspar (1859–1945). Rassenfosse woonde er met zijn gezin en heeft er 35 jaar gewerkt. Typisch aan het gebouw is de combinatie van de traditionele Maaslandse architectuur met moderne elementen. Het is het oudste en meest overtuigende overblijfsel van de Luikse regionale school, die haar hoogtepunt beleefde tijdens de heropbouw na de Eerste Wereldoorlog. Claire de Rassenfosse, kleindochter van de kunstenaar, legateerde zowel het atelier als het woonhuis aan de Koning Boudewijnstichting. Het ensemble werd op 20 februari 2009 toegevoegd aan de lijst van beschermde monumenten.

Op 8 en 9 september wordt dit imposante gebouw voor de eerste keer opengesteld voor het publiek. De bezoekers zullen er de grote hal met de mezzanine kunnen ontdekken, de salon, de eetkamer en de opmerkelijke stenen trap naar het atelier (dat echter niet toegankelijk zal zijn). Voor deze gelegenheid zullen ook de plannen, bewaard in het archief en documentatiecentrum van de Commission Royale des Monuments, Sites et Fouilles, te zien zijn.

Openingsuren: op zaterdag van 10 tot 18u en ’s zondags van 10 tot 17u
Rondleiding om het half uur vanaf 10.30u.