Abstract? De aard van het schilderen

5 maart 2012

Het Roger Raveelmuseum presenteert van 11 maart tot 17 juni 2012 een aantal werken uit de collectie Thomas Neirynck. De tentoonstelling ‘Abstract? De aard van het schilderen’ belicht het werk van 5 artiesten: Eugène Leroy, Roger Raveel, Tal Coat, Bram van Velde en Maurice Wyckaert. Aan de hand van deze kunstenaars wil het Raveelmuseum de overgang van figuratie naar abstractie - en vice-versa - in de beeldende kunst tijdens de jaren 1950-60 belichten.

De relatie tussen figuratie en abstractie was een opvallend fenomeen in de naoorlogse kunst. De 5 schilders die in de tentoonstelling aan bod komen hebben onmiskenbaar als gemene eigenschap dat ze vertrekken van een observatie van de werkelijkheid. Ze ontwikkelden - onafhankelijk van elkaar – een artistieke praktijk waarin de act van het schilderen wezenlijk afhangt van de act van het kijken. Bovendien bestonden er tussen deze kunstenaars diverse professionele en persoonlijke contacten die mee bepalend zijn geweest in de ontwikkeling van hun werk.

De verschillende werken van Maurice Wyckaert, Tal Coat en Bram van Velde uit de collectie Neirynck krijgen een centrale rol in de toonstelling en dit vanwege meerdere aspecten. Enerzijds omdat de collectie Thomas Neirynck de openbare referentieverzameling is van de abstracte kunst in België na de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast is het een collectie waar de verwantschap tussen de kunstenaars tevens belangrijk was.

Deze tentoonstelling gaat over het werk van belangrijke figuren die de Tweede Wereldoorlog meemaakten en die in de decennia erna mede bepalend waren voor de ontwikkeling van de beeldende kunst.