Cronus die zijn kinderen verslindt

Cronus die zijn kinderen verslindt is een 18deeeuwse terracotta van de hand van Jacques Richardot (1743–1806). Het werk werd aangekocht door het Fonds Pierre-François Tilmon, dat de collecties van de Naamse musea wil opwaarderen, en werd in bewaring gegeven aan het Musée Groesbreeck de Croix. Daar zal het de verzameling topwerken van de beeldhouwer en keramist Jacques Richardot vervoegen.

De verfijning en de precisie waarmee dit werk is uitgevoerd maakt ongetwijfeld een diepe indruk. Door de spiraalvormige beweging die de figuren tot leven brengt wordt men bijna fysiek opgenomen in dit mythologische tafereel van Cronus (ook Kronos genoemd), Rhea en hun kinderen.

Cronus huwde zijn zuster Rhea, maar wilde niet dat één van hun kinderen in leven bleef. Zijn ouders hadden hem immers voorspeld dat een van deze kinderen zijn heerschappij zou overnemen. Daarom verslond hij ze met huid en haar van zodra ze geboren werden. Zijn zoon Zeus zou echter aan de dans ontspringen en zou Cronus later dwingen om alle door hem verslonden kinderen weer uit te spugen.

Het belang van dit werk voor het Naamse erfgoed ligt niet alleen in de uitmuntende techniek en de rijke iconografie; het is ook gesigneerd en gedateerd, wat uitzonderlijk is. Volgens de inscriptie op het beeld werd het voltooid in 1783, wat zou kunnen betekenen dat het gerealiseerd werd in Saint-Servais. In dat geval zou het dateren uit dezelfde tijd als een ander werk van Richardot dat zich in het Naamse museum bevindt, Perseus en Andromeda (1783–1786).

Website Musée de Groesbeeck – de Croix

Type: