Oeuvre Camille De Taeye blijft bewaard

15 februari 2019

Binnenkort kan iedereen de iconische werken van de Belgische schilder Camille De Taeye bewonderen. De weduwe van de kunstenaar schenkt ze aan de Stichting, die ze in bewaring geeft aan de Artotheek van Bergen. Vanaf eind maart zijn enkele werken in primeur te zien op de tentoonstelling over het surrealisme in het BAM.

Camille De Taeye (1938-2013) maakte naam in de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij viel op door de originaliteit van zijn thema’s en de raadselachtige poëzie van zijn composities. Zijn œuvre bevindt zich op het kruispunt van symbolisme, fantastische kunst en surrealisme en getuigt van een eigen ‘grammatica’ waarin belgitude, gevoel en poëzie centraal staan.

Zijn werk is vertegenwoordigd in verschillende openbare collecties, waaronder de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten in Brussel, het Stedelijk Museum van Elsene, het Louvain-la-Neuve Museum en het BAM in Bergen. In het Brusselse metrostation Eddy Merckx hangt een monumentaal werk van de kunstenaar.

Samen met de Artothèque van Bergen, maakte de Koning Boudewijnstichting een representatieve selectie uit zijn oeuvre. Deze 56 tekeningen en 29 schilderijen werden door de weduwe van de kunstenaar geschonken aan de Stichting. Om ze te ontsluiten voor een breed publiek werden ze in bewaring gegeven aan de Artotheek, waar ze de collectie kunstwerken van Camille De Taeye vervolledigen. Bij de keuze van de werken is ook rekening gehouden met de dialoog die mogelijk is tussen deze werken en die van andere kunstenaars die een band hebben met surrealisme, fantastische kunst of thema’s zoals dood en afwezigheid.

Onder de geschonken werken bevinden zich:

  • Notre ami le roi ou l’hotel Terminus de rabat : schilderij gemaakt voor een tentoonstelling in Marokko, met elementen van zwarte humor en verwijzingen naar geweld;
  • Tekening van een groene berg: tekening gebruikt door contratenor Dominique Corbiau tijdens een tournee;
  • Le chapelier rêve : een landschap met een kam dat de kunstenaar maakte in zijn laatste levensjaar;
  • L’archet absent (De afwezige boog: een schilderij met en vrouw, zaag, bloemkool): een illustratie van verschillende aspecten van het werk van Camille De Taeye, zoals geweld en schoonheid die botsen, de dominante kleur groen, zijn eigen ‘grammatica’ met voorwerpen die zelden voorkomen in de kunst zoals de zaag, de relationele kunst met het schilderij als een geheel van samenhangende voorwerpen;
  • Amenophis: schilderij dat de samenwerking van de kunstenaar met verschillende dichters toont;
  • Portret van Gerda: eerbetoon aan zijn eerste vrouw Gerda Vancluysen, die dichteres was en die de kunstenaar steunde in de ontwikkeling van zijn œuvre.

Enkele van de geschonken werken van Camille De Taeye zijn vanaf 23 maart te bewonderen in het kader van de tentoonstelling over het surrealisme in het Musée des Beaux-Arts de Mons (BAM). Deze expo is gelieerd aan de tentoonstelling ‘Giorgio De Chirico – Aux origines du surréalisme belge: Magritte, Delvaux, Graverol’ (BAM – 16 februari tot 2 juni 2019)

Om het oeuvre van Camille de Taeye verder te ontsluiten werd daarnaast ook een mecenaatsfonds opgericht onder de vleugels van de Koning Boudewijnstichting. Het Fonds Camille De Taye zal er naar streven om het oeuvre ook via andere kanalen toegankelijk te maken en de kennis er over te verspreiden.