Mijter Oignies tentoongesteld in V&A Londen

1 december 2016

De tentoonstelling Opus Anglicanum: Masterpieces of English Medieval Embroidery vertelt het verhaal van de Engelse borduurkunst tussen de 12e en de 15e eeuw. In die periode genoot Engeland internationaal faam om de kwaliteit van haar luxueuze borduurwerk, dat vaak ‘Opus Anglicanum’ werd genoemd.

Voor deze expo verzamelden de curators de meest invloedrijke stukken uit de hele wereld, en plaatsten ze in een bredere context van kunst, religie en cultuur. Stuk voor stuk getuigen ze van de sublieme kwaliteit, maar ze brengen ook verschillen in ontwerp, iconografie en techniek aan het licht. Daarnaast komen enerzijds de makers aan bod, anderzijds de eminente opdrachtgevers.

Hoogtepunt expo

Net als koningen, koninginnen en kardinalen uit heel Europa bestelde ook Jacob van Vitry in deze periode een mijter in Engeland. Het tafereel toont het martelaarschap van Thomas Becket, en maakt deel uit van een belangrijke groep aan hem gelinkte borduursels uit de 13e eeuw. Deze moesten zijn cultus helpen verspreiden.

In de tentoonstelling vormt de met gouddraad geborduurde mijter het hoogtepunt van de inleidende zaal, waar hij het gezelschap krijgt van onder meer kledij uit de kathedraal van Sens.

De mijter maakt deel uit van de Schat van Oignies, een 13e-eeuwse kerkschat die in 2010 door de Zusters van Onze-Lieve-Vrouw van Namen toevertrouwd werd aan de Koning Boudewijnstichting. In totaal bestaat de Schat uit een vijftigtal stukken – voornamelijk religieus edelsmeedwerk dat gemaakt werd door broeder Hugo en zijn atelier. Jacob van Vitry was de belangrijkste mecenas en legateerde ook meerdere stuks. De Schat van Oignies is een van de zeven wonderen van België.

Praktisch
Opus Anglicanum: Masterpieces of English Medieval Embroidery
Tot 5 februari 2017 in het Victoria and Albert Museum in Londen.