Laureaten 'Jong getalendeerden in erfgoedberoepen'

1 februari 2013

Het Platform van Sofina wil de opleiding van jonge talentvolle Belgische ambachtslieden in erfgoedberoepen ondersteunen om hun traject naar uitmuntendheid te versnellen. In 2012 werden 4 laureaten geselecteerd:

Sandrine Boget: Zal verschillende stages volgen die haar, als snaarinstrumentenmaker, de kennis zal bijbrengen om zelf een contrabas te kunnen bouwen.

Sandrine Brasseur: Ontvangt steun voor haar opleiding aan de Academie Beeldende Kunsten van Anderlecht en voor de aankoop van steen van goede kwaliteit die ze nodig heeft voor haar realisaties.

Arnaud Fontaine: Zal stages volgen in 15 Europese landen om daar de technieken te gaan bestuderen van meesters in het bewerken van steen (in het kader van ‘une tournée européenne diplômante du European Master of Craft’ geleverd door l'European Association of Bulding Crafts and Design).

Jeroen Vercruysse: studiebeurs voor de 2-jarige opleiding 'Post Graduate Historic Architectural Stone Carving' aan de City and Guilds of London Art School’. Een traditionele opleiding beeldhouwen in steen om de klassieke werkmethoden zoals modelleren in klei, werken naar een gipsmodel en tekenen op de klassieke, academische manier te leren beheersen.