Kostbaar textiel in de 17e eeuw

1 oktober 2013

Als zijdehandelaar gaf vader Vekemans in 1624 de opdracht aan de Cornelis de Vos (1584/85 -1651), de belangrijkste portretschilder van de Antwerpse barok, om portretten te maken van zichzelf, zijn echtgenote en hun kinderen. Deze familiale portrettencyclus zou later gaan behoren tot de meest bekoorlijke portretten uit het hele oeuvre van de schilder. Vier van de portretten waren reeds van in het begin in het bezit van het Museum Mayer van den Bergh. Het vijfde, het ontbrekende portret van de oudste zoon Jan Vekemans, werd in 2006 aangekocht door de Koning Boudewijnstichting die het verenigde met zijn familieleden.

Deze familiereeks nodigt uit om op een andere manier te kijken naar portretten en een blik te werpen op de mode en het gebruik van kostuums, textiel en accessoires in de 17e eeuw. De schilder besteedt hier enorm veel aandacht aan de uitwerking van de kostuums. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met de functie van vader Vekemans als zijdehandelaar. Textiel was in die tijd enorm belangrijk en vermoedelijk is de keuze van de afgebeelde kostuums dan ook wel overdacht, aangezien deze tevens de kwaliteit van de zaak weerspiegelde. De kledij is rijkelijk en de kant en het fluweel werden uiterst verfijnd weergegeven. Er werd tevens gekozen voor typische accessoires zoals een waaier, juwelen en parels voor de dames en mannelijke attributen zoals lederen ceinturen met steekwapens en hoeden.

De dossiertentoonstelling “Kostuums en textiel in de 17e eeuwse portretten van de familie Vekemans”, is een gezamenlijk initiatief van het Erfgoedfonds van de Koning Boudewijnstichting en het Museum Mayer van den Bergh, in samenwerking met Frieda Sorber, ere-conservator historische collectie van het ModeMuseum Provincie Antwerpen. Ze werd georganiseerd naar aanleiding van het event ‘Kunst Privé in heel Vlaanderen’, een initiatief van vtbKultuur dat stuks uit privécollecties of –instellingen aan bod laat komen. Het event vindt plaats op 13 oktober, maar de tentoonstelling zal in het Museum Mayer van den Bergh doorlopen tot 3 november 2013.