Het Belgisch symbolisme in de kijker

22 september 2020

‘Het Portret van Marguerite’ van Fernand Khnopff en ‘De Sfinx’ van Félicien Rops, die aangekocht werden door de Koning Boudewijnstichting, zijn nog tot 17 januari 2021 te bewonderen in de Alte Nationalgalerie van Berlijn. Ze illustreren de belangrijke rol die België speelde bij de ontwikkeling van het symbolisme in Europa.

Eind 19de eeuw ontstaat er een nieuwe kunststroming die gekenmerkt wordt door sensualiteit, het mysterie en het irrationele, en ook door een zekere fascinatie voor magie. Met zijn ligging tussen Groot-Brittannië en de rest van het Europese continent was Brussel een zeer populaire ontmoetingsplaats bij kunstenaars uit die tijd. Op die manier fungeerde België als draaischijf voor de ontwikkeling van het symbolisme in Europa.

Met ‘Het Portret van Marguerite’ introduceert Fernand Khnopff het beeld van de mysterieuze vrouw, een thema dat een centrale rol speelt bij de symbolistische kunstenaars. Via zijn lievelingsmodel, zijn eigen zus, beeldt de artiest de ideale vrouw uit. Op die manier maakte Khnopff van Marguerite een mysterieus en ontoegankelijk personage.

Zeer typerend voor het Belgisch symbolisme is de voorkeur voor macabere en decadente onderwerpen. Daarvan getuigt ‘De Sfinx’ van Félicien Rops, een kunstwerk dat hij speciaal vervaardigde voor de bundel ‘Les Diaboliques’ van de schrijver Jules Barbey d’Aurevilly. Het beeldt een vrouw uit die een stenen sfinx omarmt, bespied door een als dandy geklede Satan. Rops illustreert hiermee de toenmalige modernistische tijdsgeest en geeft ook blijk van een magistrale zin voor sensualiteit en morbiditeit.

Nog te ontdekken tot 17 januari 2021.

Praktisch:

Decadence and Dark Dreams. Belgian Symbolism.
Alte Nationalgalerie
Bodestraße 1-3
10178 Berlijn
Duitsland

Nog tot 17 januari 2021