Fonds Matelart kleurt Brussel

11 september 2017

Brussel heeft vele verborgen en minder verborgen hoekjes waar inwoners een frisse neus halen of een babbeltje slaan. Sommige van die plekjes kunnen een facelift gebruiken. Het Fonds Suzanne en Louise Matelart steunt projecten die pleinen, parken en plantsoenen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest opwaarderen of verfraaien met een kunstwerk. Dit najaar viert het Fonds Suzanne en Louise Matelart zijn lustrum; het ideale moment om een balans op te maken van de voorbije vijf jaar.

Samen kregen de 5 laureaten € 79.250 steun.

In Anderlecht (Kuregem en Neerpede) kwamen er verschillende multifunctionele groentetuinen. Bewoners, scholen en wijkverenigingen staken mee de handen uit de mouwen om het project Je(ux) cultive van Eco Innovation in 2012 tot een succes te maken . Naast het telen van groenten vinden er op de verschillende locaties ook vaak animaties plaats.

Onder de begeleiding van Inscrire kwam er in Elsene een participatief kunstwerk van Françoise Schein over de Europese basisrechten. Leerlingen en wijkverenigingen werkten eraan mee. Het keramieken kunstwerk staat op het Mouterijpleintje in de buurt van het Flageyplein. De heraanleg van dit pleintje maakte ook deel uit van het project.

In 2014 werd beslist om voor de Gemeentelijke Basisschool Scheut in Anderlecht een ‘keuvelruimte’ aan te leggen. De Hangende Tuin van Scheut verfraait de buurt en biedt ouders een aangename plek om te wachten tot de bel gaat. Het park wordt in het voorjaar 2018 volledig afgewerkt, maar ondertussen is er wel al heel wat verwezenlijkt, zoals zitbanken, plantenbakken enz.

In 2015 werd een stuk grond in Laken samen met de buurt omgetoverd tot de openluchtontmoetingsplek Au Bord de l’Eau. Ook bewoners van andere Brusselse gemeenten vertoeven er graag, ook al omdat het Monument van de Arbeid van Constantin Meunier in de buurt staat.

Vorig jaar werd begonnen met de heraanleg van het Heilige-Familieplantsoentje in Sint-Lambrechts-Woluwe. Dit project is nog niet afgerond. Het nieuwe kunstwerk van Nathalie Auzépy, dat geïntegreerd wordt in het plantsoen, stelt een gestileerd blad voor; in de nerven zie je de kaart van Sint-Lambrechts-Woluwe.

Momenteel loopt er opnieuw een oproep voor projecten van het Fonds Suzanne en Louise Matelart. Kandidaatsdossiers kunnen worden ingediend tot 09/11/2017.