Expo: ‘ART NOUVEAU. Uitzonderlijke objecten met een verhaal.’

5 mei 2023

Op 7 juni 2023 opent onze expo in het BELvue museum. Ter gelegenheid van ‘Art Nouveau Brussels 2023’ stelt de Koning Boudewijnstichting art nouveau werken uit haar collectie tentoon. Achter elk van deze uitzonderlijke objecten schuilt een bijzonder verhaal. Ontdek ze in deze gratis tentoonstelling

Ter gelegenheid van ‘Art Nouveau Brussels 2023’ stelt de Koning Boudewijnstichting van 7 juni 2023 tem 7 januari 2024 art nouveau meesterwerken uit haar collectie tentoon in het BELvue museum in Brussel. Het art-nouveau-jaar vormt de aanleiding om deze sleutelperiode uit het Belgisch erfgoed in de kijker te plaatsen.

Naast topwerken uit de art nouveau, kunt u er heel verscheiden gebruiksvoorwerpen bewonderen, vormgegeven in de kenmerkende art nouveau stijl. Achter elk van deze objecten schuilt een bijzonder verhaal of een interessante anekdote. Ontdek deze uitzonderlijke objecten en hun verhalen in de gratis tentoonstelling ‘ART NOUVEAU. Uitzonderlijke objecten met een verhaal.’

Dankzij de vrijgevigheid van mecenassen kon de Koning Boudewijnstichting de voorbije jaren verschillende belangrijke stukken verwerven uit de art nouveau periode, waaronder werk van Victor Horta, Philippe Wolfers, Paul Hankar, Henry van de Velde, George Morren en Gustave Serrurier-Bovy. Unieke exemplaren, kunstenaarsjuwelen, meubelen, sculpturen, tekeningen, tegels, boekbanden, enz. …een enorme variëteit aan stukken, waarvan meerdere ons zijn overgeleverd dankzij de erfgenamen of leerlingen van deze kunstenaars.

De tentoongestelde werken, die gewoonlijk te zien zijn in verschillende Belgische openbare collecties, worden uitzonderlijk samengebracht in het BELvue museum. Het project kadert in het art-nouveau-jaar, waaraan verschillende Brusselse musea en instellingen deelnemen.

Brussel speelde een belangrijke rol bij het ontstaan en de verspreiding van de art nouveau. In 2023 viert en eert ze een heel jaar lang deze kunststijl die een absoluut hoogtepunt kende in België met ‘Art Nouveau Brussels 2023’.

Commissaris van de tentoonstelling en art nouveau expert Prof. Werner Adriaenssens neemt ons mee op ontdekkingstocht langsheen een 30tal iconische werken en kenmerkende gebruiksvoorwerpen uit de art nouveau. Hij introduceert ons in deze bijzondere kunststroming, waarin creativiteit, vakmanschap, natuur, een bewogen en sierlijke lijnenspel en het Gesamtskunstwerk centraal staan.

De verhalen van romanschrijver en historicus Marc Meganck brengen ons terug in de tijd en lichten een tip van de sluier van deze bijzondere objecten.

Praktische info:
Van 7 juni 2023 tot en met 7 januari 2024
BELvue museum, Paleizenplein 7, 1000 Brussel

Maandag: alleen groepen met reservatie
Dinsdag tot vrijdag: van 9u30 tot 17u
Zaterdag en zondag: van 11u tot 19u
In juli en augustus: van 11u tot 19u

Gratis toegang
Zaterdag 16 & zondag 17 september: gratis rondleidingen in NL/FR/E naar aanleiding van de Open Monumentendag
Maandag 18 september: gratis rondleidingen voor de scholen in het NL & FR naar aandeiding van de Monumentenmaandag