Een participatief kunstwerk

26 mei 2014

Op initiatief van de gemeente Elsene, en in partnerschap met de organisatie ‘Inscrire’, wordt de openbare ruimte op de hoek van de Visvijverstraat en de Mouterijstraat in Elsene geherwaardeerd. Zo komt er een participatief kunstwerk in keramiek, rond het thema mensenrechten.

De scholen en lokale verenigingen in de wijk kregen de vraag een artikel te illustreren uit het Europees Handvest voor de Rechten van de Mens om zo samen met Françoise Schein een kunstwerk te vervaardigen. Het project sluit aan bij de kunstwerken die de organisatie ‘Inscrire’ en Françoise Schein eerder al creëerden in meer dan 30 steden in Europa en Brazilië.
Het CIVA organiseerde participatieve en creatieve workshops voor leerlingen uit de Beroepsschool Edmond Peeters in Elsene, leden van de vereniging ‘Den Teirling’ in Elsene, studenten aan de Hogeschool Francisco Ferrer en andere gemeentebewoners.

‘Inscrire’ werkt samen met de lokale gemeenschappen in de Europese Unie en de rest van de wereld om kunstwerken te ontwerpen en te creëren die aandacht vragen voor mensenrechten en culturele diversiteit.

Het Fonds Suzanne en Louise Matelart heeft als doel openbare plaatsen in Brussel op te frissen en te herwaarderen, door de creatie, de aanleg of de renovatie van die publieke ruimten, en door er kunstwerken te installeren die getuigen van onze nationale cultuur.