De Maquette van Rome opnieuw toegankelijk voor het publiek

5 februari 2020

De in het Museum Kunst & Geschiedenis tentoongestelde Maquette van Rome is vanaf 6 februari 2020 opnieuw voor het publiek toegankelijk. De opwaardering van de maquette dankzij een digitaal en interactief systeem werd gedeeltelijk gefinancierd door het Fonds Alexis Liénard.

De Macquette van Rome wordt tentoongesteld in het Museum Kunst en Geschiedenis en is een uitzonderlijk werk. Begin twintigste eeuw ontwierp en vervaardigde de Franse architect Paul Bigot er vier exemplaren van, waarvan er slechts twee zijn bewaard. Het monumentale schaalmodel in het Brusselse Museum Kunst & Geschiedenis is het enige exemplaar in kleur én het enige dat wordt tentoongesteld in een openbare instelling. Het andere exemplaar wordt bewaard in de Université de Caen in Frankrijk .

De maquette toont de stad Rome op haar hoogtepunt, aan het einde van de vierde eeuw. Ze is één van de topstukken van de afdeling Oudheid van het museum en werd al bewonderd door talloze bezoekers van over de hele wereld. Haar omvang (11 op 4 meter) en haar precisie (schaal 1/400) maken er een uitstekend pedagogisch hulpmiddel van voor zowel scholen als architectuur- of archeologiestudenten.

Ondanks haar opmerkelijke staat van bewaring, drong niet alleen de restauratie van de maquette zelf zich op, maar ook van de opstelling errond. De restauratiewerken werden gedeeltelijk gefinancierd door het door de Koning Boudewijnstichting beheerde Fonds Alexis Liénard, dat tot doel heeft een hoogwaardig onderricht van het Latijn en het Grieks in België te bevorderen. Aan de restauratie en opwaardering van de maquette gingen een nauwgezette reiniging en een fotogrammetrie (scan) vooraf om ze integraal in kaart te kunnen brengen. Nadien werden nieuwe technologieën geïntegreerd – video's, apps, 3D-animaties, Augmented Reality, enz. – die een meeslepende digitale en interactieve beleving verzekeren.

Praktisch:

Museum Kunst & Geschiedenis