Camiel Van Breedam exposeert in de Bibliotheca Wittockiana

9 september 2020

De Belgische kunstenaar Camiel Van Breedam (1936, Boom) wordt, met de steun van de Koning Boudewijnstichting, van september 2020 tot maart 2021 voor het voetlicht gebracht in twee tentoonstellingen in de Bibliotheca Wittockiana en het FeliXart Museum.

Camiel Van Breedam houdt van boeken, van boekkunst en van kunst met boeken. Zij vormen een rode draad in zijn oeuvre. De Bibliotheca Wittockiana, het Museum van de Boekkunsten en de Boekband, ligt hem dan ook nauw aan het hart. Een vijftigtal werken, uitgekozen door de kunstenaar zelf, zijn er van 9 september 2020 tot 21 maart 2021 te zien. Zijn collages refereren naar de boekenwereld en gaan er in dialoog met uitzonderlijke boekbanden uit de collectie van de Bibliotheca Wittockiana. Camiel Van Breedam kreeg er de vrije hand om vorm te geven aan deze boeiende dialoog.

De tentoonstelling wil ook een eerbetoon brengen aan Michel Wittock, die als gepassioneerd boekenliefhebber en oprichter van de Bibliotheca Wittockiana in 2020 kwam te overlijden en al 10 jaar geleden een groot deel van zijn wereldbefaamde collectie boeken en boekbanden aan de Koning Boudewijnstichting schonk. Ook Camiel Van Breedam benaderde de Koning Boudewijnstichting om er voor te zorgen dat de kern van zijn oeuvre in de toekomst bewaard zal blijven.

Het project maakt deel uit van een dubbeltentoonstelling rond het werk van Camiel Van Breedam. Het FelixArt Museum toont van 10 september 2020 tot 21 maart 2021 integraal de eerste ‘witte’ werken van de kunstenaar in de tentoonstelling ‘Camiel Van Breedam. Abstracte werken 1956-1962’. Een primeur, die ook de steun kreeg van de Koning Boudewijnstichting.

Naar aanleiding van beide tentoonstellingen worden twee tentoonstellingscatalogi uitgegeven.

Camiel Van Breedam, wiens sociaal engagement eveneens een rode draad vormt doorheen zijn werk, maakt 7 boxen, waarin beide volumes opgeborgen kunnen worden, met een nieuwe, originele collage van zijn hand. Een aantal van deze stuks zullen op 29 oktober 2020 bij Sotheby’s geveild worden voor een goed doel.

Praktische info

Tentoonstelling ‘Camiel van Breedam’
Bibliotheca Wittockiana, 23 Bemelstraat, 1150 Brussel

• van 9/9/20 tot 21/03/21
  • Standaard toegangstarief: 5 €; seniors, studenten en groepen: 3,00 €, Art.27 : 1.25 €, Gratis met lerarenkaart
  • Gratis op de eerste zondag van de maand

Volg de COVID-19-maatregelen aub op via www.wittockiana.org/nl. Bij de aanvang van de tentoonstellingsperiode geldt: beperkte toegang op woensdag, zaterdag en zondag van 10u tot 18u. Op voorhand inschrijven via [email protected]. Bezoek beperkt tot 1 uur. Mondmasker verplicht.

Tentoonstelling ‘Camiel Van Breedam. Abstracte werken 1956-1962’
FeliXart Museum, Kuikenstraat 6, 1620 Drogenbos

• Van 12/9/20 tot 21/3/21
  • Standaard toegangstarief: 7 €; 65+, studenten, leraren, werkzoekenden, personen met een beperking, OKV, Pasar, Willemsfonds, Open Monumentenkaart, Markant : 5 €; ICOM, MuseumPASSmusées, pers, kind <12j, Vrienden van FeliX, gidsen, inwoners van Drogenbos: gratis

Volg de COVID-19-maatregelen aub op via https://felixart.org/. Bij de aanvang van de tentoonstellingsperiode geldt: Toegang enkel na reservatie. Bezoek beperkt tot +/- 2 uur. Mondmasker verplicht.

Tentoonstellingscatalogi te koop (€20) op beide locaties.