In de coulissen

Tussen 1878 en 1881 realiseert de Belgische graficus, schilder en karikaturist Félicien Rops (1833-1898) 2 albums met tekeningen voor de Parijse bibliofiel Jules Noilly. Deze Cent légers croquis sans prétention pour réjouir les honnêtes gens (Honderd pretentieloze schetsen voor de geneugten van de eerlijke mensen) zijn een ware ‘comédie humaine’ waarin hij het thema van het vrouwelijk halfnaakt op persoonlijke wijze weergeeft.

In dezelfde lijn als deze albums maakte hij een reeks tekeningen met het oog op de realisatie van een Album van de duivel, waarin Satan een held zou zijn van de ‘comédie humaine’. In dit vervolg op Cent légers croquis wou Rops het verhaal van zijn tijd in halfnaakt en naakt brengen. Dit project werd echter nooit gerealiseerd, maar de tekeningen die hij hiervoor ontwierp, waaronder In de coulissen, zijn voor Rops een reflectie over dit thema. De tekeningen kondigen zijn satanische periode van de jaren 1882 aan.

Rops maakt hier gebruik van pastel om subtiele tonen en heldere kleuren weer te geven. Deze techniek achtte hij superieur voor het uitvoeren van een project dat Cent légers croquis moest overtreffen.

Toen de tekening in Versailles geveild werd besloot het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché om dit werk van superieure kwaliteit aan te kopen. Het werd in bruikleen gegeven aan het Ropsmuseum, dat nog geen enkele tekening van het Album van de duivel in zijn bezit had, maar wel een 20tal tekeningen uit de reeks Cent légers croquis tentoonstelt. Zo kan het publiek er nu ook kennismaken met een ander aspect en thematiek van Rops werk.

Website Musée Félicien Rops

Meer info over het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché

Type: 
Tekening
Material / technique: 
Kleurpotlood, pastel en aquarel op papier
Dimensions: 
26 x 16,5 cm
Type of acquisition: 
Aankoop Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché
Year of acquisition: 
2008
Depository institution: 
Musée Félicien Rops, Namen