Laureaten van de Prijs René Carcan 2022

28 februari 2022

David Maes, Paul Diemunsch, Barbara Shaunyi en Victor Manuel Hernandez Castillo zijn de laureaten van de Internationale Prijs voor Gravure René Carcan 2022. Met deze prijs wil het Fonds René Carcan, beheerd door het Koning Boudewijnstichting, de prent- en gravurekunst promoten op internationaal niveau.

De Grote Internationale Prijs René Carcan, ter waarde van 5.000 euro, gaat naar David Maes. Geboren in Canada uit een Canadese moeder en een Nederlandse vader, vertrok hij in 1987 naar Frankrijk. Hij was schilder, maar kort na zijn aankomst in Parijs begon hij gravures te maken in het atelier Lacourrière-Frélaut. David ontving al meerdere prijzen en vermeldingen voor zijn gravures.

Paul Diemunsch, een Franse etser en drukker krijgt de Eerste Vermelding, waaraan een geldprijs verbonden is van 3.000 euro. Hij studeerde aan de Nationale School voor Decoratieve Kunsten in Parijs, waar hij coördinator is van het graveeratelier in Villa Belleville.

De Tweede Vermelding, twv een bedrag van 2.000 euro, gaat naar de Spaanse etser en schilder Barbara Shaunyi. Ze studeerde in Sevilla aan de Fine Arts University en vervolgens in Berlijn, Edinburgh en Kopenhagen.

De publiekprijs gaat naar Victor Manuel Hernandez, een Mexicaanse etser. Hij studeerde aan de Nationale School voor Beeldende Kunsten in Mexico-Stad en  aan de Academie voor Schone Kunsten in Krakau.