Kinderen van de Renaissance

31 maart 2021

Twee rammelaars uit het Fonds Michel Wittock, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, krijgen een ereplaats in de nieuwe tentoonstelling Kinderen van de Renaissance in Museum Hof van Busleyden. Het oudste speelgoed ter wereld illustreert de vroege kinderjaren van de prinsen en prinsessen aan het Hof van Mechelen in de zestiende eeuw.

De rammelaars waren gemaakt van zilver of ivoor en werden ter bescherming van het kind vaak afgewerkt met een belletje of een wolventand. De kindersterfte was in die tijd namelijk erg hoog. De rammelaars illustreren hoe belangrijk het was dat de erfgenaam in leven bleef.

Het Fonds Raphaël De Smedt, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting, steunt de uitgave van de prestigieuze catalogus bij de tentoonstelling.

Drie generaties Habsburgers brachten hun kindertijd door aan het Hof van Mechelen, de hoofdstad van de Bourgondische Nederlanden. Onder hen waren Margareta van Oostenrijk, Filips de Schone en Karel V, die een van de meest invloedrijke keizers van Europa zou worden. De tentoonstelling Kinderen van de Renaissance in Museum Hof van Busleyden brengt een reeks schilderijen, voorwerpen en manuscripten samen die het historische belang benadrukken van het Hof van Mechelen in de opvoeding van de prinsenkinderen tijdens de renaissance.

Nog te ontdekken tot 4 juli 2021.

Praktisch:

Kinderen van de Renaissance