Jongeren naar het museum

17 maart 2021

Het Fonds Irène Heidebroek- Eliane van Duyse wil jongeren in contact brengen met onze kunst, cultuur en geschiedenis. Een van de recente laureaten is een project waarvoor het Van Buuren Museum samenwerkt met vzw ‘Patrimoine à roulettes’. Jongeren zetten er een communicatiecampagne op om andere jongeren warm te maken voor een museumbezoek.

Tegen begin volgend schooljaar maken leerlingen van het René Cartigny Instituut video’s waarin ‘een mysterie’ wordt voorgesteld, dat ontrafeld kan worden in het Museum Van Buuren. Die video’s worden verspreid via social media en moeten andere jongeren warm maken om naar het museum te trekken.

Bedoeling is om op deze manier jongeren naar het Van Buuren Museum te trekken en hen zowel de art-deco woning als de indrukwekkende kunstcollectie te laten ontdekken.

In oktober 2020 kwamen de leerlingen van het René Cartigny Instituut alvast een hele week het Museum Van Buuren ontdekken en beleven; zowel de collectie, het gebouw, de tuinen als de geschiedenis van de eigenaars. Via verschillende activiteiten konden ze het museum en zijn geschiedenis in al zijn facetten ervaren.

De voorbije maanden werd er geschreven aan de synopsissen van de video’s, die de komende maanden worden opgenomen en gemonteerd. Daarna volgt de voorbereiding van de communicatiecampagne, die begin volgend schooljaar gelanceerd wordt. Spannend!

Hebt u ook een project dat de belangstelling voor kunst en onze Belgische geschiedenis wil opwekken bij jongeren? In september 2021 lanceert het Fonds Irène Heidebroek-Eliane van Duyse(link is external) een nieuwe oproep.