Oproep Fonds Bollens: conservatie werken op papier

25 mei 2022

Het Fonds Jacques Bollens, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, steunt de restauratie of conservatie van kunstwerken of historische documenten op papier of perkament uit Belgische openbare verzamelingen. Zo steunde het recent de restauratie van ‘De Hunnenslag’ van Wilhelm von Kaulbach (Arolsen 1805 - Munchen 1874). Heeft uw openbare collectie ook een interessant werk, dat toegankelijk is voor het publiek en dringend nood heeft aan een restauratie of conservatieactie? Dien dan zeker uw dossier in (deadline: 30/11/2022).

Topstuk van het KMSKA

‘De Hunnenslag’ (gedateerd 1847 of 1837) is één van de vier kartons voor de muurschilderingen die werden uitgevoerd in de trapzaal van het nieuwe museum in Berlijn. Dat museum werd verwoest in 1944 en zo verdwenen ook von Kaulbachs fresco’s. Het karton, dat vroeger een hulpinstrument was voor het vervaardigen van de muurschildering, heeft vandaag dus een grote didactische, maar ook historisch-documentaire waarde.

Een noodzakelijke restauratie

De tekening is uitgevoerd in grafietpotood op papier en bestaat uit 6 vellen papier die aaneen zijn gelijmd. Het karton van 145,5 cm hoog bij 162 cm breed werd op een bepaald ogenblik gedoubleerd met lijm op een 2de papier. Het werk bevond zich voor de restauratie in een erbarmelijk staat. De drager was erg verzuurd, waardoor het papier over heel het oppervlak zeer vlekkerig verbruind was en de tekening zeer slecht leesbaar was. De twee papieren dragers waren ook over heel de breedte doorgescheurd en op verschillende vlakken aangetast.

Preservatie boven alles

Met de restauratiebehandeling werd getracht om alle verzurende elementen te verwijderen en de inlijsting te verbeteren. Werken op papier zijn zeer fragiel. Preservatie is dan ook het belangrijkste doel van de conservatiebehandeling.

‘De Hunnenslag’

Het tafereel is een historische scène van de slag op de Catalaanse velden in 451. Volgens de legende was de slag van zo’n enorme intensiteit en barbaarsheid dat de geesten van de slachtoffers op weg naar de hemel nog met elkaar vochten. Von Kaulbach portretteert zowel het hemelse als het aardse element en laat zien dat de christenen uiteindelijk de ‘wilden’ overwonnen. Dankzij de restauratie is het tafereel nu ook terug beter zichtbaar.

Heeft uw openbare collectie ook een interessant werk, dat toegankelijk is voor het publiek en dringend nood heeft aan een restauratie of conservatieactie? Dien dan zeker uw dossier in (deadline: 30/11/2022).