Wat te doen deze zomer?

20 juni 2019

Wij kunnen u alvast 10 niet te missen tentoonstellingen aanbevelen waaraan de Koning Boudewijnstichting deelneemt met haar collectie.

‘Scientifiction. Blake & Mortimer in het Musée des Arts et Métiers in Parijs’
De Koning Boudewijnstichting leent zo'n 160 grafische werken en 9 objecten uit het Fonds Edgar P. Jacobs uit! De tentoonstelling 'SCIENTIFICTION, Blake & Mortimer au Musée des Arts et Métiers’ toont de vruchtbare dialoog tussen wetenschap en fictie. Ontdek er niet-gepubliceerde voorwerpen uit de reserves van het museum en originele platen of zeldzame archiefdocumenten van Edgar P. Jacobs, de maker van Blake & Mortimer. Tot 5 januari 2020.

‘Kleur, lijn en vorm, een levende dialoog. De verzameling Jos Knaepen, Luc Peire en Johan De Wit’
Deze zomer kunt u in Knokke en Retranchement (NL) genieten van een tentoonstelling gewijd aan de collectie abstracte kunst die Jos Knaepen aan de Koning Boudewijnstichting schonk. Sam Francis, Robert Motherwell en vele anderen gaan er in dialoog met Belgische kunstenaars Luc Peire en Johan De Wit. Tot 4 augustus 2019 (Retranchement) en 1 september 2019 (Knokke).

‘Het surrealisme in de Bergense collecties’
Wat Camille De Taeye en het surrealisme gemeen hebben ontdekt u in de tentoonstelling ‘Le surréalisme dans les collections montoises’ in het BAM in Bergen. Een eerste presentatie van zijn surrealistisch werk, dat recent aan de Koning Boudewijnstichting geschonken werd. Tot 5 januari 2020.

‘Mode en stripverhalen’
Acht modetekeningen van Edgar P. Jacobs worden tentoongesteld in Angoulème in Frankrijk, naast werken van Mattotti en Floc'h. Zij behoren tot de weinige striptekenaars die ook voor modetijdschriften of modecatalogi werkten. Dit aspect van Jacob’s werk is nog steeds weinig bekend, ondanks zijn zeer hoge kwaliteit. Een verfrissende blik op het Fonds Edgar P. Jacobs! Tot 5 januari 2020.

‘De gouden driehoek’
Ontdek de eeuw van de Verlichting met Isabelle Depestre, Gravin van Seneffe, en Jacques de Heusy, in het kader van de tentoonstelling ‘De Gouden Driehoek’ in het Kasteel van Seneffe. Hun portretten worden er tentoongesteld naast vier rammelaars uit de Collectie Michel Wittock. Nog tot 10 mei 2020.

‘De taal van het lichaam’
Hoe werden lichamen voorgesteld in de kunst? Wat met gender? En wat vertelt ‘De gele kamerjas’ van Armand Rassenfosse ons hierover? U komt het te weten in de nieuwe collectiepresentatie in het M Museum, waaraan de Koning Boudewijnstichting het schilderij van Rassenfosse uitleent. Tot 19 april 2020.

‘SPACES - Interior design evolution’
Hoe de interieurs in België evolueerden kunt u ontdekken in het ADAM in Brussel. De Koning Boudewijnstichting leent er enkele meubelen van Jacques Dupuis uit. Ze vertegenwoordigen er de naoorlogse meubelen ontworpen door architecten en zijn kenmerkend voor de moderne beweging van de jaren 1950. Tot 3 november 2019.

‘Hergé, een leven, een werk’
Wist u dat Hergé nauw samenwerkte met Edgar Jacobs? Samen brachten ze de kostuumgeschiedenis op humoristische wijze in beeld. Twaalf onuitgegeven ontwerptekeningen van Jacobs reizen naar Frankrijk, waar u ze kan bewonderen op de tentoonstelling ‘Hergé, une vie, une oeuvre’. Tot 30 november 2019.

‘Reizigers, op weg!’
Afspraak in het ‘Maison du patrimoine médiéval mosan’ om met de middeleeuwse pelgrims mee te reizen in de voetsporen van Sint-Jakobus. U kunt er op de tentoonstelling ‘Voyageurs, en route!’ de sculptuur van Jakobus de Meerdere ontdekken die in 2012 werd aangekocht door het Fonds Pierre François Tilmon. Tot 3 november 2019.

‘Kinderen van de Renaissance’
Vier rammelaars van de Collectie Wittock reizen naar het Château de Blois in Frankrijk. Ze nemen er deel aan een prestigieuze tentoonstelling gewijd aan de kindertijd tijdens de Renaissance. Tot 1 september 2019.