Geven voor erfgoed en cultuur in België

16 maart 2016

Een succesvolle geefcultuur is het resultaat van het samenspel van drie, op elkaar inwerkende elementen: een stimulerend overheidsbeleid, een adequate fondsenwervingspraktijk én gemotiveerde gevers. Wie over een goed inzicht beschikt over elk van deze drie elementen, heeft de sleutel in handen om successen te boeken. Precies over die drie onderdelen gaat dit driedelige colloquium, een initiatief van de Koning Boudewijnstichting en FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed.

Voor wie?
Dit drieluik is bedoeld voor beleidsmakers, culturele en erfgoedorganisaties, fondsenwervers, schenkers, notarissen, private bankers, consultants en andere intermediairs.

Deel 1. Overheid en filantropie. Geven in internationaal perspectief
Maandag 6 juni, BELvue Museum, Brussel
Vrijgevigheid is niet in eerste instantie een kwestie van fiscale voordelen, maar ze vormen zeker een stimulerende factor. Overheden kunnen een cruciale impuls geven aan fondsenwerving en aanvullende financiering. In Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk of de Verenigde Staten zijn er diverse fiscale stimulansen. Wat is het resultaat op het terrein? Merkt men een duidelijke stijging van de schenkingen?

Vlaanderen pakt uit met een Witboek over aanvullende financiering, met bijzondere focus op cultuur. Er liggen dan ook kansen, en zowel de regionale als de federale overheden kunnen hiertoe een bijdrage leveren. Hoe maken zij, met behulp van nieuwe stimulerende maatregelen, een mentaliteitsomslag mee mogelijk? Welke instrumenten zijn nodig? Wat is de rol van de diverse overheden?

Met: Dominique Allard (directeur Koning Boudewijnstichting), Sven Gatz (Vlaams minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel), Ian MacQuillin (Rogare, University of Plymouth), Jean-Paul Warmoes (executive director KBFUS) en vele anderen!

Schrijf u hier in voor het eerste deel van het colloquium.

In deel 2, dat plaats heeft in Antwerpen op 11 oktober, komt u te weten hoe instellingen fondsenwerving best kunnen aanpakken en wat de kritische succesfactoren zijn. Het 3de deel vindt plaats tijdens BRAFA, in januari 2017, en belicht de geefmotivatie en het belang van een aangepaste communicatie om de dialoog aan te gaan met donateurs .

Het definitieve programma volgt. Hou deze website in de gaten voor meer info.