De kinderwereld van de Renaissance

4 juni 2019

Vier 16de en 17de-eeuwse rammelaars uit de Wittock-collectie worden tentoongesteld in het Kasteel van Blois. Om 500 jaar Renaissance in Val de Loire te vieren wijdt het een unieke tentoonstelling aan de kindertijd tijdens de Renaissance.

Tot 1 september 2019 viert het Kasteel van Blois in Val de Loire 500 jaar Renaissance. Het dompelt u daarbij onder in de dagelijkse leefwereld van de kinderen uit die tijd. Hoe kleedden ze zich? Wat aten ze? Welke spelletjes deden ze? Stuk voor stuk vragen waarop ‘Kinderen van de Renaissance’, de allereerste tentoonstelling ooit over dit thema, soms onverwachte antwoorden biedt.

Vier rammelaars uit de Wittock-collectie illustreren op deze unieke tentoonstelling mee de leefwereld van het kind. Ze maken deel uit van de reconstructie van de kamer die het kind deelde met zijn voedster.

De vorm van de wieg, de hoge stoel en het loopstoeltje op wieltjes is vandaag niet echt veel veranderd. De rammelaar van zijn kant was in die tijd een echt luxevoorwerp, en wordt trouwens vandaag als het oudste speelgoed ter wereld beschouwd. Hij was vervaardigd in zilver of ivoor, en was vaak voorzien van een belletje, een wolventand of een rode koraaltak, om het kind te beschermen.

Praktisch:

‘Kinderen van de Renaissance’