Muziekfonds Jean Warland

De belangrijke rol van de Belgen in de geschiedenis van de Europese jazz wordt vandaag een beetje onderschat. Hun bijdrage was nochtans niet te verwaarlozen, zoals de carrière van accordeonist en contrabassist Jean Vanden Heuvel (1926-2015), bijgenaamd “Jean Warland”, illustreert. Warland was in de 20ste eeuw de absolute Belgische nummer één van de jazzcontrabas, en speelde mee in diverse orkesten die de geschiedenis van de Europese jazz hebben bepaald. Gedurende het grootste deel van zijn carrière speelde hij in het jazzorkest van de West Deutsche Rundfunk in Keulen. Hij trad op met sterren als Toots Thielemans, Ella Fitzgerald en Dizzy Gillespie. De jazzman ging geleidelijk de internationale toer op, maar bleef tegelijk optreden in Belgische clubs en op Belgische podia, en dat zolang hij actief bleef als artiest. Heel zijn carrière lang wilde hij zijn passie voor jazz doorgeven aan de jonge generaties. Na zijn overlijden besliste het Erfgoedfonds om zijn atelier over te nemen. Het wordt ondergebracht bij de collecties van het Muziekinstrumentenmuseum (MIM) in Brussel. Dit Warland-fonds omvat de muziekinstrumenten en accessoires van de jazzgrootheid, een zeer rijk gevulde internationale jazzdiscotheek en tal van persoonlijke documenten (foto’s en dia’s die een overzicht schetsen van zijn muzikale carrière). Toch zijn het vooral de honderden – meestal onuitgegeven – opnames van concerten, jam sessions en studiorepetities die de grootste historische waarde hebben. Sommige van die opnames verdienen bijzondere aandacht. Onder meer de “Django”-geluidsband en diverse concertopnames van het project “Sax no End”. Dit unieke geheel is veel betekenisvoller dan eende souvenircollectie en belicht de verschillende facetten van de carrière van een – op de koop toe Belgische – jazzmuzikant. In die zin vormt het de perfecte aanvulling bij het Fonds Robert Pernet, dat de Stichting in bewaring gaf bij het MIM. Door dit ensemble te herbergen en ter beschikking te stellen van het publiek en van onderzoekers, profileert het MIM zich nog meer als referentiecentrum van de Belgische jazz. Meer info over het Erfgoedfonds