Meubelen Victor Horta

Tussen de meubelen van Victor Horta (1861-1947), die in 2007 aangekocht werden, bevinden zich enkele unieke stukken die Horta ontwierp voor de internationale tentoonstelling voor decoratieve kunsten die in 1902 in Turijn werd georganiseerd. Zij worden beschouwd als het hoogtepunt van Horta’s meubelkunst in art-nouveaustijl. Daarnaast werden ook een salontafel, wandklok en plafondlamp afkomstig uit zijn privéwoning in de Amerikaansestraat verworven.

Art nouveau

Victor Horta geldt als één van de grondleggers van de art-nouveaubouwstijl. Hij is diegene die, naast Paul Hankar en Henry van de Velde, aan de basis ligt van deze nieuwe stijl waarin alle interieurelementen in perfecte harmonie zijn met de architectuur.

Kleurenharmonie

Speciaal voor de eerste internationale tentoonstelling van moderne decoratieve kunsten, die in 1902 in Turijn plaatsvond, ontwierp Victor Horta een reeks meubelen. Zijn inzending bestond uit een eetkamerensemble en een bureauensemble. Het waren de eerste interieurs die de bezoeker zag in de Belgische sectie. De twee interieurs stonden zeer ruimtelijk opgesteld en waren visueel niet van elkaar gescheiden waardoor de complementariteit van de kleurenpracht van beide interieurs een belangrijke rol speelde. Het bureauensemble werd gerealiseerd in gele, witte, gouden en watergroene tinten. De hoofdtonen van de eetkamer waren bruin, rood en goud. In het kader van de kleurenharmonie werden de materialen dan ook met veel zorg uitgekozen. Voor het bureaumeubel op het turkooizen tapijt gebruikte Horta sycomoorhout vanwege zijn gelige tint. Het Amerikaanse esdoornhout in combinatie met het mahoniehout van de buffetkast (lichtbruin met een goudschijn) pasten dan weer perfect bij de muur erachter die was bekleed met rode zijde met gewezen gouddraad.

Bekroning

De internationale pers was vol lof over de door Horta ontworpen interieurs en hij werd dan ook bekroond met het erediploma, de grootste onderscheiding die werd uitgereikt door de internationale jury. Na deze bekroning werd Horta ook opgenomen in de Orde van de Italiaanse kroon.

Eerbetoon

Toen Victor Horta in 1947 overleed, wilde Jean Delhaye (1908-1993), architect en leerling van Horta, het werk van zijn meester bewaren en in ere houden. Hij kocht de meubelen van Horta’s weduwe en hoewel de art nouveau in die periode beschouwd werd als voorbijgestreefd, zette hij zich zijn hele leven in voor de valorisatie van deze werken. Zo ijverde hij ook voor de oprichting van het Hortamuseum, dat werd gerealiseerd in Horta's eigen woonhuis. In 2007 kocht de Koning Boudewijnstichting de meubelen van de kinderen van Jean Delhaye. Website Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis Website Hortamuseum Meer info over het Erfgoedfonds