Enfant endormi

Pierre-François Le Roy
ca. 1750-1812

In 2016 verwierf het Fonds Pierre-François Tilmon, dat zich ontfermt over erfgoed in de streek van Namen, dit neoklassiek medaillon op een veiling bij Vanderkindere. Het is van de hand van de gerenommeerde Naamse beeldhouwer Pierre-François Le Roy (1739-1812). Le Roy onderging zijn vorming in Parijs en kreeg er in 1765 les van Charles Bridan. Zijn werk werd erg geapprecieerd door hertog Karel van Lotharingen, landvoogd der Zuidelijke Nederlanden, alsook door de Staten van Namen. De ‘slapende Eros’, vaak ook de ‘slaap der onschuldigen’ genoemd, is een terugkerend thema in Le Roys oeuvre. Naast dit medaillon bestaan er meerdere vrijstaande beelden van. Enfant endormi illustreert Le Roys vermogen om te sculpteren met extreme zachtheid en om perspectief te creëren in materiaal van slechts enkele millimeters dik.

Type:
medaillon
Material / technique:
terracotta
Dimensions:
28.7 cm (diameter)
Type of acquisition:
Aankoop Fonds Pierre-François Tilmon
Year of acquisition:
Depository institution:
TreM.a (Musée Provincial des Arts anciens du Namurois)