Album de Clerembault

Lambert Lombard
16de eeuw

In 2000 verwierf de Koning Boudewijnstichting het Album de Clerembault, met 69 tekeningen van Lambert Lombard (1505-1566). Het is een aanvulling op het Album d'Arenberg dat de Stad Luik in 1959 kocht voor haar Cabinet des Estampes en dat tekeningen bevat van Lambert Lombard, van zijn leerlingen en van Luikse en Vlaamse tijdgenoten.

Ooit maakte de tekeningbundel, samen met het Album d’Arenberg, deel uit van het atelierfonds van de Luikse Renaissanceschilder Lambert Lombard, dat geduldig opnieuw bijeengebracht werd door kanunnik Henri Hamal (1744-1820), een Luiks geleerde die een passie had voor het culturele verleden van de stad. Het geheel brengt een uitzonderlijke en zeldzame getuigenis van de organisatie van een renaissanceatelier.

Lambert Lombard was al in zijn tijd een vermaard kunstenaar die ook internationale erkenning genoot. Hij was de hofschilder van de prins-bisschoppen van Luik en was een schoolvoorbeeld van de universele kunstenaar die in die periode hoog aanzien genoot. De kunstschilder was toen immers eveneens architect, sierkunstenaar en theoreticus.

Door het aantal en de verscheidenheid van de werken, stelt deze collectie ons in staat om de werking van het atelier van binnenuit te ontdekken: de inspiratiebronnen, het vergaren en bestuderen van lokale en buitenlandse modellen, de talloze schetsen en de verscheidenheid van de behandelde thema’s...

Website Cabinet des Estampes

Meer info over het Erfgoedfonds